Чому я перестала допомагати людям. І Вам раджу!
Нам втовкмачували в голову з дитинства, що взаємодопомога – це правильна та важлива річ. Хоча насправді це зовсім навпаки. Блогер та маркетолог Кеммі Фам (CamMi Pham) пояснює, чому допомагати іншим треба насамкінець. Приготуйтесь почути всю жорстоку правду.
Мама вчила мене не давати зайвих порад та не намагатися допомогти комусь, поки людина сама про це не попросить. Подорослішавши, я зрозуміла, що мама мала рацію – вона була однією із найдобріших та найспівчутливіших людей, яких я знала.
Суспільство завжди наполягає на необхідності допомагати ближньому. Я теж. Нам кажуть, що ми повинні допомагати людям просто так і навіть тоді, коли вони цього не чекають. Звичайно, це не неправильно. Випадковий прояв доброти може багато в чому змінити життя людини. Але у кожної медалі є зворотний бік. І не варто замовчувати ймовірного альтернативного результату.
Життя – це складна комбінація добра і зла
Немає нічого абсолютно доброго або абсолютно поганого. У поганому завжди знайдеться щось хороше, а в хорошому – погане. Ідея допомагати людям не обов’язково погана. Але і не за замовчуванням хороша. Як на мене, я можу відмовити людям у допомозі у трьох випадках – можу порадити і вам:
1. Перестаньте допомагати людям, які цього не заслуговують
Це не завжди просто. Нас вчили, що потрібно допомагати людям. Так ось, тепер потрібно розучитися це робити.
«У міру дорослішання, ви дізнаєтеся, що одна рука потрібна вам, щоб допомагати собі, а друга – допомагати іншим», Сем Левінсон.
Стартапери часто просять у мене поради. Я знаю, як важко робити стартап – я сама розвиваю один. І все ж я перестала ділитися знаннями безкоштовно. Раніше люди постійно запрошували мене на каву, просто щоб «скористатися моїм мозком». У вас в банку полощеться кілька мільйонів венчурних грошей, а ви хочете отримати мою експертизу безкоштовно, навіть не заплативши за мій чай! Це не прийнятно.
Вони не розуміють, що мені потрібно годувати сім’ю, платити за рахунками й дотримуватися дедлайни по роботі. Вони не розуміють, що витрачений час на чаювання з ними мені потім доведеться компенсувати, працюючи до другої ночі. Якщо вони не вважають, що мій час має цінність, то у мене на них немає часу!
Якщо людям на вас плювати, не допомагайте їм. Вони не заслуговують вашої допомоги.
Сьогодні у відповідь на такі запрошення я просто називаю свою погодинну ставку і дістаю Square. Суворо, але це суттєво полегшує моє життя і робить мене щасливішим. Люди сприймають мене більш серйозно. Якщо комусь мої поради не по кишені, я можу запропонувати інший спосіб компенсувати мій час.
Правило 1: Ніколи не пропонуйте нічого безкоштовно.
Правило 2: Не забувайте правило 1.
Коли вас наступного разу попросять безкоштовно виступити на конференції, не погоджуйтеся, поки не домовитеся про прийнятний гонорар. Якщо організатори не можуть розщедритися, попросіть замість безкоштовний стенд, на якому ви могли б рекламувати свій бізнес, або безкоштовні квитки на конференцію. Це покаже, наскільки сильно вони хотіли б залучити вас в якості спікера.
Люди завжди будуть експлуатувати вас, якщо ви дозволяєте їм це. У вас немає часу на те, щоб допомагати всім підряд. Допомагайте тільки тим, хто цього гідний. І краще почніть з себе.
– Мені потрібна твоя порада.
– Чому ти просиш мене сказати тобі, як проживати твоє життя?
– Я хочу, щоб було кого звинувачувати, коли все піде не так.
Якщо допомагаючи комусь, ви відчуваєте себе нещасним, просто не робіть цього. Іноді доводиться бути егоїстом і ставити власні інтереси в пріоритет. Ігноруйте спосіб життя, який суспільство намагається вам нав’язати.
2. Не допомагайте людям, які не здатні оцінити вашу допомогу
Моя найбільша слабкість в тому, що мені подобається допомагати людям. Я допомагаю незалежно від того, просили мене про це чи ні. Але ніколи не знаєш, коли такий образ мислення заподіє вам шкоди.
У одного мого колишнього клієнта справи йшли не дуже. Моя команда провела кілька днів, аналізуючи дані, щоб зрозуміти, в чому проблема. Це не входило в наші зобов’язання і рахунок за це я не виставляла. Ми робили це, тому що вболівали за успіх клієнта. У підсумку ми знайшли серйозні вади в його стратегії та бізнес-моделі. Ми показали клієнтові свої інсайти, і він звільнив нас на місці.
Ми зробили роботу зі співчуття до клієнта. Але ми сказали йому те, чого він не хотів чути. Ми втратили контракт, тому що намагалися допомогти. І в підсумку змусили людину нас ненавидіти за те, що висловили їй свою професійну думку.
Найпростіший спосіб перетворити друга на ворога – дати пораду, яку людина не хоче чути.
Коли я пропоную комусь допомогу, я реально хочу допомогти. Але часто люди не готові її прийняти. Це нормально. На зміни потрібен час, і люди не завжди хочуть щось міняти.
– Допоможи! Мої вуха виглядають жахливо!
– Може, пора перестати їх жувати?
– Тебе ніхто не питав!
Не варто давати поради, якщо люди до них не готові. Одного разу вони можуть прийти й сказати, що в їх невдачах винні ви з вашими порадами. Я перестала допомагати людям, які не хочуть, щоб я їм допомагала. Менше драм, більше часу на себе.
3. Перестаньте допомагати, якщо не можете допомогти на 100%
Ні в якому разі не можна пропонувати комусь допомогу, якщо ви не готові її надати. Я так часто це робила і до сих пір шкодую.
Кілька років тому мої батьки поїхали на місяць за кордон і попросили мене доглянути за будинком. Я поняття не маю, як поливати кімнатні рослини. Деякі я «перелила», а деякі «недолила». На той час, як батьки повернулися, всі рослини були мертві. Якби попросили допомогти когось, хто розбирається в кімнатній флорі, татові улюбленці були б живі. А мене з того часу на відстань гарматного пострілу до горщика не підпускають.
Якщо у вас недостатньо часу або навичок, щоб допомогти людині, ви швидше за все нашкодите їй.
Це якби сліпий вчив малювати. Пропонуючи некваліфіковану допомогу, ви позбавляєте людей можливості знайти кандидата краще. Так що ваша доброта в деяких випадках теж може нашкодити людям. Один з найпростіших способів знищити стосунки з людиною – запропонувати їй допомогу, яку ви не в змозі надати. Врешті все може закінчитися добре або погано. І всі ми повинні знайти правильний баланс між цими двома крайностями.
Завжди гарненько зважте всі за і проти, перш ніж пропонувати комусь допомогу. Інакше це може коштувати вам часу, грошей і важливих для вас відносин – професійних або дружніх.
Раптовий прояв доброти може врятувати комусь життя. А іноді й знищити.
Яка Ваша думка з цього приводу? Чи правдиві слова в статті? Діліться думками в коментарях. Нам цікава Ваша думка, щоби ми могли ставати ще кращими.